طراحی سایت
شنبه 30 شهريور 1398.
امروز
  •   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 88250661 - 86015849

Shivam Joshi, MD; Robert J. Ostfeld, MD, MScMichelle McMacken, MD

مترجم: شیوا یاری

رژیم کتوژنیک اخیراً به علت موفقیت خود در درمان چاقی و دیابت نوع دو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، اشتیاق برای مزایای بالقوه ی آن از شواهد موجود پیشی گرفته و از استفاده از آن برای این شرایط حمایت می کند. هرچند وسوسه ی زیادی برای پیشنهاد یک رویکرد بالقوه ی جدید برای بیماری هایی با درمان دشوار وجود دارد، مهم است که در ارزیابی خطرات، مزایا، و کاربرد رژیم برای پرهیز از آسیب و هزینه های غیر ضروری برای بیماران، قاطع عمل نماییم.


رژیم کتوژنیک یا کتو پس از یک سری جدید از رژیم های کم کربوهیدرات همچون پالئو و اتکینز به محبوبیت رسید. رژیم کتوژنیک از جمله دیگر رژیم های کم کربوهیدرات است که در آن، دنبال کنندگان رژیم تقریباً به ترک مصرف تمام کربوهیدرات ها، پروتئین بیش از حد، و مصرف سطوح بالای چربی (بطور کلی بیش از 70% کالری مصرفی) تشویق می شوند، که به تولید کتون ها می انجامد که این رژیم نام خود را از آنها گرفته است. هیجان برای رژیم های کم کربوهیدرات از آن چیزی نشات می گیرد که برخی آن را به عنوان شکست رژیم کم چربی در مهار همه گیری چاقی و افزایش دیابت نوع دو همراه با آن در نظر می گیرند. این اشتیاق از این واقعیت نشات گرفته که رژیم غذایی مدرن امریکایی در واقع کم چربی نیست (تعریف شده به عنوان رژیم با کمتر از 30% چربی در کل کالری). مهمتر از آن، از اوایل دهه ی 1970 تا اوایل دهه ی 2000، امریکایی ها مصرف کل انرژی را حداقل تا 240 کالری در روز افزایش دادند (تخمین ها بر اساس روش و منبع متفاوت است)، که این امر احتمالاً به افزایش وزن و افزایش بروز دیابت کمک نموده است.

آیا رژیم کتوژنیک در کاهش وزن از سایر رژیم ها موثرتر است؟

در یک متاآنالیز روی 13 مطالعه که بیش از یک سال طول کشیده بود، محققان دریافتند که رژیم کتوژنیک کمتر از یک کیلوگرم کاهش وزن بیشتر نسبت به استراتژی های پر کربوهیدرات و کم چربی دارد. این اختلاف اگرچه از لحاظ آماری معنادار است، اما از لحاظ بالینی خیلی قابل توجه نیست. بعلاوه، متاآنالیزی روی 32 مطالعه ی تغذیه کنترل شده پی برد که مصرف انرژی و از دست دادن چربی در رژیم های کم چربی در مقایسه با رژیم های کتوژنیک بیشتر بودند.

هر رژیمی که منجر به کاهش وزن گردد اینگونه عمل می کند، زیرا دریافت کالری را کاهش می دهد. رژیم کتوژنیک هم هنگامی که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد، در این مورد تفاوتی ندارد. پرسش های مهم این است که آیا این کاهش وزن پایدار است؟ و آیا باعث سلامتی طولانی مدت می گردد؟ تا جایی که ما می دانیم، هیچ مطالعه ای رژیم کتوژنیک را از نظر حوادث قلبی عروقی یا مرگ و میر مورد ارزیابی قرار نداده است. هرچند مطالعات مشاهداتی در ادبیات رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نشان دهنده ی افزایش مرگ و میز به هر علتی هستند. 


درمورد نقش رژیم کتوژنیک در درمان دیابت نوع دو چطور؟

یک مطالعه ی مشهور و غیر تصادفی روی رژیم کتوژنیک در افراد مبتلا به دیابت نوع دو نشان دهنده ی کاهش 1.3 درصدی در هموگلوبین گلیکوزیله شده در طول یک سال در رژیم کتوژنیک بود. با این وجود، این یافته ها باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا گروه کتوز به صورت خودآزمایی انتخاب شد و حمایت تکنولوژیکی و رفتاری را دریافت نمود که گروه کنترل از آن برخوردار نبود. مطالعات تصادفی بلند مدت (بیش از یکسال) داستان متفاوتی داشتند. یک متاآنالیز روی مطالعات بلندمدت تصادفی که رژیم کتوژنیک را با رژیم های کم چربی از لحاظ کاهش وزن مقایسه می نمود هیچ تفاوتی را در کنترل قند خون در میان افراد مبتلا به دیابت نوع دو گزارش نکرد.

دیابت نوع دو با عدم تحمل کربوهیدرات به علت مقاومت به انسولین مشخص می شود. محدودیت کربوهیدراتها (همانند رژیم کتوژنیک) می تواند بطور موقت کنترل قند خون را بهبود بخشد و کاهش وزن به هر نحوی می تواند به بهبود مقاومت انسولینی بیانجامد. با این وجود، اگر شواهدی برای بهبود عدم تحمل کربوهیدراتی بطور خاص و مستقل از کاهش وزن وجود داشته باشد، بسیار کم است، برخلاف سایر رویکردهای رژیم غذایی که در آنها کنترل قند خون علیرغم مصرف غذاهای سالم غنی از کربوهیدرات همچون حبوبات، غلات کامل، و میوه ها که حتی در غیبت کاهش وزن نیز بهبود می یابد.

آیا رژیم کتوژنیک مزایای احتمالی دیگری نیز دارد؟

اظهار شده است که رژیم کتوژنیک اثرات مطلوبی روی عوامل خطر قلبی عروقی همچون سطوح سرم لیپید دارد. با این وجود، شواهد نشان می دهد که کلسترول لیپوپروتئین چگالی پایین و سطوح لیپوپروتئین حاوی آپو-B ممکن است علیرغم کاهش وزن، در بهبود یا حتی افزایش معنادار  با رژیم کتوژنیک شکست بخورند. هرچند ممکن است افزایش همزمان سطوح کلسترول لیپوپروتئین با رژیم کتوژنیک همراه باشد، اما از نظر تاریخی، مداخلات مختلف مورد استفاده برای افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا به صورت کاهش حوادث قلبی عروقی ترجمه نشده اند.

از لحاظ تعادل ریسک و مزایای رژیم کتوژنیک، عوارض جانبی بالقوه ی آن ممکن است متوقف شوند. بررسی ادبیات رژیم های کتوژنیک برای درمان صرع کودکان، عوارض جانبی متعددی را نشان می دهد، از "آنفلوآنزای کتو"، دوره ی القای خستگی، ضعف، و اختلالات گوارشی گرفته، تا موارد کمتر شایع، اما کشنده تر شامل آریتمی قلبی ناشی از کمبود سلنیوم. سایر عوارض جانبی شامل نفرولیتیازیس، یبوست، هالیتوزیس، گرفتگی عضلات، سردرد، اسهال، رشد محدود، شکستگی استخوان، پانکراتیت، و موارد متعدد کمبود ویتامین و مواد معدنی.

با این وجود، بزرگترین خطر رژیم کتوژنیک می تواند همان موردی باشد که بیش از همه مورد غفلت واقع شده: هزینه ی عدم خوردن کربوهیدرات های تصفیه نشده و حاوی فیبر بالا. غلات کامل، میوه ها، و حبوبات برخی از غذاهای بسیار سالم و مفید روی کره ی زمین هستند. آنها مسئول بیماری های همه گیر چاقی یا دیابت نوع دو نیستند، و پرهیز از خوردن آنها ممکن است باعث آسیب گردد. در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز روی 45 مطالعه ی آینده نگر، محققان دریافتند که مصرف غلات کامل با کاهش وابسته به دوز خطر بیماری عروق کرونری قلب، بیماری های قلبی عروقی، سرطان کلی، و مرگ و میر به هر علتی همراه بود. یافته های مشابهی درمورد میوه ها و حبوبات مشاهده شده اند. تقریبا همه ی صاحبنظران توافق دارند که باید از مصرف غذاهای فرآوری شده ی غنی از کربوهیدرات پرهیز نمود، که مرزهای بین کربوهیدراتهای تصفیه شده و تصفیه نشده را محو کرده و بدین ترتیب هر دو مانع بر سر راه مزایای بیشمار کربوهیدراتهای تصفیه نشده را از میان بر می دارد.

خطرات ناشی از رژیم کتوژنیک می تواند علت این امر را توجیه کند که چرا اکثریت جمعیت (اگر همه ی آنها اینگونه نباشند) برای جلوگیری از کتوز، کربوهیدرات کافی مصرف می نمایند. علیرغم این تصور غلط رایج، حتی اسکیموهای قطب که از لحاظ تاریخی تحت رژیمی با کمترین میزان کربوهیدراتها قرار گرفته اند، دارای جهش ژنتیکی گسترده ای برای دور زدن تولید کتون ها هستند. هرچند علت این جهش ژنتیکی مشخص نیست، اما ممکن است با به حداقل رساندن تولید کتون ها به مزیت بقا دست یابند. در مقابل، برخی از جمعیت ها با حیات طولانی مدت که به اصطلاح جوامع ناحیه ی آبی خوانده می شوند (مانند یونان و ژاپن) با مصرف کربوهیدرات به میزان بیش از %50 از کالری دریافتی روزانه ی خود زندگی می کنند.

با اینکه رژیم کتوژنیک به علت درمان بیماری های مزمنی همچون چاقی و دیابت نوع دو بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شواهد واقعی وجود دارند که از استفاده ی کنونی محدود آن و خطرات بالقوه ی این رژیم حمایت می کنند. پزشکان و بیماران باید بطور خردمندانه و بر اساس شواهد و نه بر اساس انگیزه، مزایا و خطرات آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

JAMA Intern Med.  July 15, 2019.

ورود اعضا

خبرنامه

نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :

کاربران فعال

ما 98 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تقدیم به

این نشریه برای پاسداشت زنده یاد منوچهر صیادی که دارای سابقه ای بیش از پنجاه سال در عرصه مطبوعات٬ بخصوص نشریات پزشکی بودند تهیه و تقدیم علاقمندان میگردد.

هدف عرصه پزشکی

این نشریه‌ (ماهنامه) به منظور ارتقاء اطلاعات روز پزشکی و با هدف اطلاع رسانی برای آموزشی به روزتر بمنظور استفاده بهتر از تجارب پزشکان ایرانی پا به عرصه وجود نهاده است.

عرصه پزشکی

صاحب امتیاز: موسسه پزشکی آدوراسلامت

مدیرمسوول: دکتر شیوا متقی

                   «زیر نظر شورای نویسندگان»

 

تماس با ما

آدرس: تهران، شهرآرا، خیابان 19، پلاک 86، طبقه 1

تلفن:           88250661 - 86015849 - 09122407039

فاکس:         86015847

ایمیل: Info@arseyepezeshky.ir

تلگرام: https://telegram.me/arseyepezeshki

آمار بازدیدکنندگان

02736713
امروز
دیروز
هفته جاری
بازدید
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1825
1879
17961
2703805
58403
105696
2736713

آی‌پی شما: 35.171.146.16
امروز: شنبه، 30 شهریور 1398 - ساعت: 20:06:58

درباره عرصه پزشکی

با سلام

 نشريه عرصه پزشكى مطالب روز علوم پزشكى جهان را به زبان فارسى و به صورت رايگان منتشر، و براى پزشكان، داروسازان، دندان پزشكان، مراکز درمانی و مشاغل وابسته ی پزشكى ارسال مى دارد.

 اين نشريه به پاس زحمات زنده یاد مرحوم منوچهر صيادى كه بيش از ٥٠ سال سابقه حضور در عرصه نشريات؛ بخصوص نشريات پزشكى را داشتند، تهیه و تقدیم علافمندان مى گردد.

 از آنجا كه هزينه جارى اين نشريه از طريق تبليغات ميسر مى باشد، امیدواریم با کمک شما همراهان كه براستى مكمل ما در این راه مى باشيد، بتوانیم به صورت مطلوب تر ادامه طریق دهیم.

 لذا خواستاريم که با ارائه تبلیغات یا معرفی ما به شرکتها در این زمینه کوشا و همراه باشیم.

راه های تماس با عرصه پزشکی

صاحب امتیاز: موسسه پزشکی آدوراسلامت

مدیرمسوول: دکتر شیوا متقی

                «زیر نظر شورای نویسندگان»

آدرس:       تهران – شهرآرا – خیابان نوزدهم – پلاک 86 – طبقه همکف

تلفن:        88250661 - 86015849 - 09122407039

فاکس:      86015847

ایمیل:        این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید