طراحی سایت
يكشنبه 10 فروردين 1399.
امروز
  •   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 88250661 - 86015849

مترجم: فرناز اخباری ماما

طبق گزارش سالخوردگی و سلامتی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2015 منتشر شده است، سالخوردگی را "روند توسعه و حفظ توانایی عملکردی و بهزیستی در سنین بالاتر" تعریف و بر مزایای حفظ رفتارهای سالم در طول زندگی تأکید می کند، به خصوص درگیر شدن در فعالیت های بدنی و نگه داشتن یک تغذیه مناسب، خصوصاً در سنین بالاتر مورد نظر است.

 

در دوران پیری، تغییرات فیزیولوژیکی بیشماری به کاهش در مصرف مواد غذایی و انرژی منجر می شود، از جمله کاهش اشتها، از بین رفتن درک طعم، بو و بینایی یا مشکل در جویدن و بلعیدن. اگرچه در اثر کاهش میزان متابولیسم پایه، نیازبه انرژی با افزایش سن کاهش می یابد، اما نیاز به سایر مواد مغذی ضروری ممکن است در ادامه زندگی افزایش یابد.

به خصوص، برای جبران کاهش توده عضلانی اسکلتی مربوط به افزایش سن و همچنین قدرت و عملکرد آن، به میزان بیشتری پروتئین نیاز است.

ایالات متحده هم اکنون توصیه  میکندکه نیاز غذایی فعلی برای هر فرد از نظر پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم بدن در روز میباشد. بر اساس مطالعات کوتاه مدت که در مورد تعادل نیتروژن بوده بیان شده، که ممکن است این مطالعات بهترین روش برای برآورد نیاز بهینه پروتئین در افراد مسن نباشد، بنابراین مطالعات ارزیابی اثر مقادیر مختلف پروتئین دریافتی بر نتایج کلینیکی مهم است. توصیه های جدیدتر با استفاده از این رویکرد، میانگین مصرف روزانه 1.0-1.2 گرم بر کیلوگرم در روز را برای بزرگسالان مسن و حتی بیشتر برای کسانی که به بیماری های حاد یا مزمن دارند را پیشنهاد می کند. این توصیه ها با شواهد بیشتر در مورد تأثیر مفید پروتئین کل رژیم غذایی بر توده عضلانی و قدرت، عملکرد بدنی، شکستگی لگن و ضعف بدن حمایت می شود.

منبع پروتئین رژیم غذایی نیز مهم است زیرا سایر اجزای غذاهای حاوی پروتئین بالا ممکن است بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارند و تأثیرات منتسب به پروتئین را به خود اختصاص دهند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه نسبتاً جدید است، اما اثرات متضادی از پروتئین حیوانی و گیاهی بر نتایج کلینیکی مهم مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی با اثرات مفید پروتئین گیاهی و اثرات مضر پروتئین حیوانی نشان داده شده است.

این یافته ها و این واقعیت که جایگزینی پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی با خطر کم مرگ و میر همراه است، بر اهمیت منابع پروتئین تأکید می کند و تحقیقات بیشتری را در این زمینه می طلبد.

هدف از این مطالعه بررسی اثر تغییر در رژیم غذایی پروتئین حیوانی و گیاهی با تغییرات در شاخص تجمع کسری سلامت (DAI) در افراد مسن میباشد

استفاده از تغييرات در رژيم غذايي به جاي تغییر در مصرف غذاي اوليه، رويكردي قوي تر است، زيرا آنها در مداخلات باليني از مداخلات رژيمي تقليد مي كنند.

DAI شاخص خوبی برای تعیین پیری ناسالم است و نقطه پایان بالینی مهم را تشکیل میدهد زیرا پیامدهای جانبی مانند مرگ، نهادینه شدن یا بستری شدن در بیمارستان را پیش بینی می کند. پروتئین های حیوانی و گیاهی در اثربخشی آنها در بسیاری از نتایج بهداشتی متفاوت است ، اما رابطه آنها با پیری ناسالم نامشخص است. بنابراین ، ما ارتباط بین تغییرات در مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی و پیری ناسالم در افراد مسن را بررسی کردیم.

روش: داده ها از 1951 فرد در سنین 60 سال که در گروه های Seniors-ENRICA در سالهای 2008-2010 استخدام شده اند (موج 0) و پیگیری در سال 2012 (موج 1)، 2015 (موج 2) و 2017 (موج 3) به دست آمد. میزان مصرف پروتئین رژیم غذایی به وسیله یک رژیم معتبرشده در امواج 0 و 1 اندازه گیری شد و پیری ناسالم با یک شاخص تجمع کمبود سلامتی 52 موردی در هر موج اندازه گیری شد.

نتایج: در مقایسه با شرکت کنندگانی که بیشتر از 2٪ کاهش در مصرف انرژی از طریق پروتئین گیاهی از موج 0 به موج 1 داشتند، افرادی که افزایش> 2٪ داشتند تجمع کسری کمتری (DAI) را در طی 3.2 سال، 6 سال و 8.2 سال پیگیری نشان دادند. هیچ ارتباطی برای پروتئین حیوانی یافت نشد. در طول 8.2 سال پیگیری، تجمع کسری کمتری در هنگام جایگزینی 1٪ انرژی پروتئین گیاهی با مقدار مساوی کربوهیدرات یا چربی، پروتئین حیوانی، پروتئین لبنیات یا پروتئین گوشت مشاهده شد.

نتیجه گیری: افزایش رژیم غذایی پروتئین گیاهی در جایگزینی کربوهیدرات ها، چربی ها یا پروتئین حیوانی، خصوصاً گوشت و لبنیات، ممکن است پیری ناسالم را به تأخیر بیندازد.

Rosario Ortolá, MD, PhD, Ellen A. Struijk, PhD, Esther García-Esquinas, MD, PhD

Amjmed. February 2020Volume 133, Issue 2, Pages 231–239.e7

ورود اعضا

خبرنامه

نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :

کاربران فعال

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تقدیم به

این نشریه برای پاسداشت زنده یاد منوچهر صیادی که دارای سابقه ای بیش از پنجاه سال در عرصه مطبوعات٬ بخصوص نشریات پزشکی بودند تهیه و تقدیم علاقمندان میگردد.

هدف عرصه پزشکی

این نشریه‌ (ماهنامه) به منظور ارتقاء اطلاعات روز پزشکی و با هدف اطلاع رسانی برای آموزشی به روزتر بمنظور استفاده بهتر از تجارب پزشکان ایرانی پا به عرصه وجود نهاده است.

عرصه پزشکی

صاحب امتیاز: موسسه پزشکی آدوراسلامت

مدیرمسوول: دکتر شیوا متقی

                   «زیر نظر شورای نویسندگان»

 

تماس با ما

آدرس: تهران، شهرآرا، خیابان 19، پلاک 86، طبقه 1

تلفن:           88250661 - 86015849 - 09122407039

فاکس:         86015847

ایمیل: Info@arseyepezeshky.com

تلگرام: https://telegram.me/arseyepezeshki

آمار بازدیدکنندگان

03243123
امروز
دیروز
هفته جاری
بازدید
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2755
2417
2755
3222849
65368
85224
3243123

آی‌پی شما: 34.239.172.52
امروز: یکشنبه، 10 فروردين 1399 - ساعت: 23:01:57

درباره عرصه پزشکی

با سلام

 نشريه عرصه پزشكى مطالب روز علوم پزشكى جهان را به زبان فارسى و به صورت رايگان منتشر، و براى پزشكان، داروسازان، دندان پزشكان، مراکز درمانی و مشاغل وابسته ی پزشكى ارسال مى دارد.

 اين نشريه به پاس زحمات زنده یاد مرحوم منوچهر صيادى كه بيش از ٥٠ سال سابقه حضور در عرصه نشريات؛ بخصوص نشريات پزشكى را داشتند، تهیه و تقدیم علافمندان مى گردد.

 از آنجا كه هزينه جارى اين نشريه از طريق تبليغات ميسر مى باشد، امیدواریم با کمک شما همراهان كه براستى مكمل ما در این راه مى باشيد، بتوانیم به صورت مطلوب تر ادامه طریق دهیم.

 لذا خواستاريم که با ارائه تبلیغات یا معرفی ما به شرکتها در این زمینه کوشا و همراه باشیم.

راه های تماس با عرصه پزشکی

صاحب امتیاز: موسسه پزشکی آدوراسلامت

مدیرمسوول: دکتر شیوا متقی

                «زیر نظر شورای نویسندگان»

آدرس:       تهران – شهرآرا – خیابان نوزدهم – پلاک 86 – طبقه همکف

تلفن:        88250661 - 86015849 - 09122407039

فاکس:      86015847

ایمیل:        این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید