Ha Ni Lee, MD; Joong Wan Park, MD; Soyun Hwang, MD
آیا یک محیط واقعیت مجازی (VR) با استفاده از یک صفحه سقف گنبدی جدید میتواند در کاهش ناراحتی کودکان خردسالی که تحت تزریق داخل وریدی (IV) در بخشهای اورژانس اطفال (PEDs) قرار میگیرند، مؤثر باشد؟
در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده شامل ۸۸ کودک، در گروه مداخله VR در مقایسه با گروه کنترل، انجام گرفت.
کاهش قابل توجهی در نمرات مقیاس کلی درد در طول دوره انجام تزریق IV مشاهده شد. معنی واقعیت مجازی با استفاده از یک صفحه سقف گنبدی ممکن است یک روش حواس پرتی موثر برای کاهش ناراحتی در کودکان خردسالی باشد که تحت انجام تزریق IV در بخش اوژانس اطفال قرار می گیرند.
اهمیت حواس پرتی با استفاده از واقعیت مجازی (VR) از نظر بالینی کاهش قابل توجهی را در تجربه درد در طی مراحل مختلف دردناک فراهم می کند. سیستمهای VR تجاری موجود معمولاً کاربر را ملزم میکنند که کلاه ایمنی نمایشگر روی سر بپوشد، که میتواند برای کودکان خردسال چالشبرانگیز باشد، و اینکه آیا واقعیت مجازی میتواند درد را در هنگام انجام تزریق داخل وریدی (IV) در کودکان خردسال کاهش دهد، در حال حاضر ناشناخته است.
هدف: تعیین اینکه آیا یک محیط واقعیت مجازی با استفاده از یک صفحه سقف گنبدی جدید، در مقایسه با مراقبتهای استاندارد در بخش اورژانس اطفال، ناراحتی را در بین کودکان در طول دوره انجام تزریق داخل وریدی IV کاهش میدهد یا خیر.
طراحی، تنظیم، و شرکت کنندگان :این کارآزمایی بالینی تصادفی شده از ۳ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۸ فوریه ۲۰۲۱ در بیمارستان کودکان دانشگاهی عالی شهری انجام شد. جمعیت مورد مطالعه شامل کودکان ۶ ماهه تا ۴ ساله بودند که برای آنها در بخش اورژانس کودکان تزریق داخل وریدی IV انجام میشد.
مداخله: کودکان در گروه مداخله روی یک تخت دراز کشیدند تا با استفاده از یک صفحه سقف گنبدی در طول روش انجام تزریق داخل وریدی IV، که طبق معمول انجام شد، انیمیشن VR را تجربه کنند. کودکان گروه کنترل نیز در طول این روش روی تخت دراز کشیدند اما انیمیشن VR را مشاهده نکردند.
پیامدها و معیارهای اصلی :پیامد اولیه نمرات درد بود که با استفاده از مقیاس صورت، پاها، فعالیت، گریه و تسلی (FLACC) در ۴ نقطه زمانی در طول انجام IV اندازهگیری شد: بلافاصله پس از دراز کشیدن کودک روی تخت (T1)، لحظه تورنیکه اعمال شد (T2)، لحظه ای که یک سواب الکل استریل استفاده شد (T3)، و لحظه ای که سوزن به پوست، وارد شد (T4).
نتایج : از ۸۸ کودکی که در تجزیه و تحلیل نهایی وارد شدند، ۴۴ کودک حواس پرتی به کمک VR (سن متوسط، ۲۴.۰؛ ۴۴.۰-۱۴.۵ماه)، و ۴۴ کودک مراقبت استاندارد (سن متوسط، ۲۳.۰؛ ۴۰.۰-۱۵.۰ماه) دریافت کردند. میانگین نمرات IQR (FLACC) در T4 در گروه مداخله ۶.۰ (۱.۸-۷.۵) و ۷.۰ (۵.۵-۷.۸) در گروه کنترل بود. مدل رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که کودکان در گروه مداخله VR در مقابل گروه کنترل احتمال کمتری برای نمرات FLACC بالاتر (۰.۵۳؛ ۰.۹۹-۰.۲۸) داشتند.
نتیجهگیری و ارتباط: یافتههای این کارآزمایی نشان میدهد که نمایش واقعیت مجازی با استفاده از یک صفحه سقف گنبدی ممکن است یک روش حواسپرتی موثر باشد که پریشانی را در کودکان خردسال تحت تزریق داخل وریدی IV را کاهش میدهد.
JAMA Pediatr. November 21, 2022. doi:10.1001/jamapediatrics.2022.4426