سال 17, شماره 119, ماهنامه عرصه پزشکی

خطر سرطان در کودکان مادران مبتلا به صرع با مصرف دوز بالای اسید فولیک در دوران بارداری

مترجم: فرناز اخباری – ماما

آیا مصرف اسید فولیک با دوز بالا (≥۱mg روزانه) با خطر سرطان در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به صرع مرتبط است؟

این مطالعه کوهورت که روی ۳.۳۷۹.۱۷۱ کودک انجام شد، مقایسه گروهی از بارداران مبتلا به صرع با مصرف اسید فولیک با دوز بالا در مقایسه با گروهی که اسید فولیک مصرف نمیکردند انجام شد. میزان خطر ابتلا کودکان به سرطان، در گروهی که دوز بالا اسید فولیک مصرف میکردند بیشتر بود.

معنی: یافته ها نشان می دهد که خطر افزایش سرطان در کودکان باید نسبت به فایده مکمل اسید فولیک برای زنان باردار مبتلا به صرع در نظر گرفته شود.

در زنان مبتلا به صرع معمولاً توصیه می شد که دوزهای بالای اسید فولیک (تا ۵mg در روز) قبل و در طول بارداری برای کاهش خطر ناهنجاری های مادرزادی مرتبط با مصرف داروهای ضد تشنج ASM  قبل از تولد مصرف شود. فولات یک ویتامین مهم برای سنتز و ترمیم اسیدهای نوکلئیک است و نشان داده شده است که مصرف این مکمل در دوران بارداری در زنان به طور کلی (mg0.4-0.8 اسید فولیک در روز) خطر نقص لوله عصبی را در کودک کاهش می دهد. با این حال، نگرانی در مورد خطر احتمالی سرطان با مکمل اسید فولیک، احتمالاً از طریق تغییر متیلاسیون DNA، مطرح شده است. سطوح بالای فولات ممکن است باعث پیشرفت ضایعات نئوپلاستیک و ایجاد استرس اکسیداتیو شود. کمبود فولات می تواند سنتز و ترمیم DNA را مختل کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

سرطان دومین علت شایع مرگ و میر کودکان در کشورهای با درآمد بالا است و میزان بروز آن در حال افزایش است. به غیر از پرتوهای یونیزان، شیمی درمانی و سن بالای مادر، عوامل خطر کمی شناخته شده است. داده‌های مربوط به ارتباط بین مصرف اسید فولیک قبل از تولد و سرطان دوران کودکی از مطالعات انجام شده درسطوح مختلف دوز اسید فولیک که معمولاً توسط مادران در جمعیت عمومی استفاده می‌شود به دست می‌آید، اما اطلاعات کمی در مورد مواجهه با دوزهای بالاتر قبل از تولد شناخته شده است. از آنجایی که استفاده از ASM ها می تواند دلیلی برای مصرف مکمل اسید فولیک با دوز بالا در بارداری باشد، بررسی نقش آنها در ارتباط بالقوه بین سرطان دوران کودکی و اسید فولیک با دوز بالا ضروری است. در این مطالعه، ما از داده‌های ثبت ملی از ۳ کشور نوردیک استفاده کردیم تا با توجه به نقش بالقوه استفاده از ASM در مادر، مصرف اسید فولیک با دوز بالا (≥۱mg در روز) در طول بارداری و خطر ابتلا به سرطان در کودکان را بررسی کردیم.

اهمیت: به زنان مبتلا به صرع به دلیل خطر ناهنجاری های مادرزادی مرتبط با داروهای ضد تشنج، قبل و در طول بارداری، دوزهای بالای اسید فولیک توصیه می شود. این مطلب که آیا مصرف دوزهای بالای اسید فولیک قبل از تولد با افزایش خطر ابتلا به سرطان دوران کودکی مرتبط است، ناشناخته است.

این مطالعه کوهورت مشاهده‌ای در دانمارک، نروژ و سوئد از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ انجام شد. تجزیه و تحلیل‌ها در مدت زمان ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد. مادر و کودک او، در سیستم های ثبت‌ تولد پزشکی شناسایی شدند. با اطلاعات ثبت شده از بیماران، نسخه‌ها و میزان ابتلا به سرطان‌ها و همچنین با اطلاعات جمعیت‌شناختی اجتماعی از سازمان‌های آماری مرتبط بودند و بر اساس تشخیص مادر مبتلا به صرع طبقه‌بندی شدند. جامعه مورد مطالعه شامل ۳۳۷۹۱۷۱ کودک بود که پس از حذف ۱۲۶۷۱۱ کودک به دلیل مرده زایی یا گم شدن یا اشتباه بودن مقادیر در متغیرهای مهم کمکی می باشد.

مصرف قرص های اسید فولیک با دوز بالا (≥۱mg در روز) در میان مادران، از ۹۰ روز قبل از شروع بارداری تا حتی زمان تولد نیز وجود داشت.

اولین شروع سرطان دوران کودکی در سن کمتر از ۲۰ سال. مدل‌های مخاطرات متناسب کاکس برای محاسبه نسبت‌های خطر تعدیل‌شده با %۹۵  CI، که برای مخدوش‌کننده‌های بالقوه تنظیم شده‌اند، استفاده شد. بروز تجمعی در سن ۲۰ سالگی به عنوان معیار خطر مطلق استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین سنی در پایان پیگیری در جمعیت مورد مطالعه ۳۳۷۹۱۷۱ کودک، ۷.۳ سال بود. از میان ۲۷۷۸۴ کودک (۵۱.۴٪ پسر) که از مادران مبتلا به صرع متولد شده بودند، ۵۹۳۴ (۲۱.۴٪) در معرض اسید فولیک با دوز بالا (متوسط ​​دوز، mg4.3) بودند، که ۱۸ مورد سرطان در گروهی که در معرض دوز بالای اسید فولیک بودند در مقایسه با ۲۹ مورددرگروه دیگر وجود داشت، که باعث ایجاد یک مقدار تنظیم شده بود. نسبت خطر ۲.۷ (۱.۲-۶.۳)، خطر مطلق در صورت مواجهه ۱.۴% (۰.۵%-۳.۶%) و خطر مطلق در صورت عدم مواجهه ۰.۶% (۰.۳% -۱.۱%) بود.

در کودکان مادرانی که صرع نداشتند، ۴۶۶۴۶ مورد (۱.۴%) در معرض اسید فولیک با دوز بالا (متوسط ​​دوز، mg2.9)، با ۶۹ مورد سرطان در گروه در معرض و ۴۹۲۷ مورد سرطان در گروهی که اسید فولیک با دوز بالا مصرف نکردند وجود داشت و نسبت خطر تعدیل شده ۱.۱ (۰.۹-۱.۴؛ ۰.۳٪ – ۰.۵٪) بود. هیچ ارتباطی بین کودکان متولد شده از مادران مبتلا به صرع که قبل از تولد در معرض داروهای ضد تشنج بودند،( اما اسید فولیک با دوز بالامصرف نداشتند)، و افزایش خطر سرطان (خطر مطلق، ۰.۶٪؛ ۰.۲٪ – ۱.۳٪) وجود نداشت.

نتیجه گیری و ارتباط: مصرف دوز بالای اسید فولیک قبل از تولد با افزایش خطر ابتلا به سرطان در کودکان مادران مبتلا به صرع همراه است.

Håkon Magne Vegrim, MD; Julie Werenberg Dreier, PhD; Silje Alvestad, MD, PhD

JAMA Neurol. September 26, 2022

نوشته های مشابه