مترجم: آناهیتا خاقانی – مهندس بهداشت
آیا دوچرخه سواری با خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی در افراد دیابتی ارتباط دارد؟
یافته ها: در این مطالعه کوهورت بر روی ۷۴۵۹ فرد مبتلا به دیابت، دوچرخه سواری با حداقل ۲۴٪ کاهش میزان مرگ و میر ناشی از تمام علل، در مقایسه با افراد غیردوچرخه سوار، بدون وابستگی به سایر فعالیتهای بدنی و مخدوش گرهای قلمدادی، همراه بود. استفاده از دوچرخه سواری در طی یک دوره ۵ ساله با حداقل ۳۵٪ کاهش خطر مرگ و میر ناشی از علل در مقایسه با افراد غیردوچرخه سوار سوار ثابت همراه است.
معنی دوچرخه سواری می تواند به عنوان فعالیتی برای افراد دیابتی تشویق شود تا خطر مرگ زودرس را کاهش دهد.
اهمیت مرگ زودرس به دلایل مختلف و دلایل بیماری های قلبی عروقی در میان افراد دیابتی بیشتر است.
هدف بررسی ارتباط بین زمان گذراندن دوچرخه سواری و مرگ و میر ناشی از تمام علل و CVD در افراد دیابتی و همچنین ارزیابی ارتباط بین تغییر در زمان دوچرخه سواری و خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل و CVD.
طراحی، محیط و شرکت کنندگان: این مطالعه همگروهی آینده نگر شامل ۷۴۵۹ بزرگسال مبتلا به دیابت از مطالعه آینده نگر سرطان و تغذیه اروپا است. پرسشنامه های مربوط به تاریخچه پزشکی، جامعه شناسی و اطلاعات مربوط به سبک زندگی در ۱۰ کشور اروپای غربی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ (معاینه اولیه) و در معاینه دوم ۵ سال پس از شروع، اجرا شد. در مجموع ۵۴۲۳ شرکت کننده با دیابت، هر دو معاینه را به پایان رساندند. آخرین تجزیه و تحلیل اولیه به روز شده در ۱۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ انجام شد.
مواجهه اولیه زمان صرف دوچرخه سواری در هفته در معاینه اولیه بود. مواجهه ثانویه تغییر در وضعیت دوچرخه سواری از معاینه اول تا معاینه دوم بود.
نتایج و اقدامات اصلی نتایج اولیه و ثانویه، به ترتیب ، علت و مرگ و میر ناشی از CVD بود که برای سایر روش های فعالیت بدنی ، مدت زمان دیابت و عوامل اجتماعی و جمعیتی و سبک زندگی تنظیم شده است.
نتایج از بین ۷۴۵۹ بزرگسال مبتلا به دیابت که در این تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، میانگین (انحراف معیار) سن ۵۵.۹ (۷.۷) سال و ۳۹۲۴ (۵۲.۶ درصد) زن بودند. طی ۱۱۰۹۴۴ نفر سال پیگیری، ۱۶۷۳ مورد مرگ و میر ناشی از همه دلایل ثبت شده است. در مقایسه با گروه مرجع، افرادی که در ابتدا شروع به دوچرخه سواری نکردند (۰ دقیقه در هفته)، نسبت های تنظیم شده با تغییر متغیر برای مرگ و میر ناشی از تمام علل ۰.۷۸ ، ۰.۷۶ ، ۰.۶۸ و ۰.۷۶ برای دوچرخه سواری ۱ تا ۵۹، ۶۰ تا ۱۴۹، به ترتیب ۱۵۰ تا ۲۹۹ و ۳۰۰ یا بیشتر در هفته بود. در تجزیه و تحلیل تغییر در زمان دوچرخه سواری با ۵۷۸۰۲ نفر سال پیگیری، در مجموع ۹۷۵ مرگ ناشی از همه دلایل ثبت شد. در مقایسه با افرادی که در هر دو معاینه هیچ دوچرخه سواری گزارش نکردند، نسبت خطر با تعدیل متغیر برای مرگ و میر ناشی از علل ۰.۹۰ در افرادی که دوچرخه سواری کردند و سپس متوقف شدند، ۰.۶۵ در افراد غیردوچرخه سوار اولیه که دوچرخه سواری را شروع کردند و ۰.۶۵ برای افرادی که در هر دو آزمون دوچرخه سواری گزارش کردند. نتایج مشابهی برای مرگ و میر CVD مشاهده شد.
نتیجه گیری و ارتباط در این مطالعه کوهورت، دوچرخه سواری با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از CVD در میان افراد دیابتی مستقل از انجام سایر فعالیت های بدنی همراه بود. شرکت کنندگانی که دوچرخه سواری بین معاینه اولیه و معاینه دوم را در پیش گرفتند، در مقایسه با افراد غیر دوچرخه سوار ثابت، خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل و CVD بطور قابل توجهی پایین تر بود.
Mathias Ried-Larsen, PhD; Martin Gillies Rasmussen, PhD; Kim Blond, MSc
JAMA Intern Med. July 19, 2021